Julafton

Har inte skrivit på några dagar. Det kan vara skönt att låta bli ibland och nu har det ju varit julafton så då hade jag inte tid heller.

Julafton gick bra och jag är jätte nöjd med alla paket jag fick.
Jag vaknade hemma hos pappa och vi fick paket i julstrumpan, då fick jag en hårinpackning och något badskum.
Mina lillasystrar var jättespända hela natten och på morgonen och blev helt till sig när de såg att det var paket i allas julstrumpor. Och sen var det någon som hade lämnat fönstrer på glänt, så att det skulle se ut som jultomten hade varit där. Då blev de ännu mer till sig.
Jag undrar när dom inser att tomten bara är ett påhitt, för det har varit samma tradition sen de föddes.
Sen åkte vi hem till mamma iallafall, och jag fick cykla och det var skönt men ansträngande även om det bara var cirka 2 km.
Fick ett paket i julstrumpan hemma hos mamma också och det var Extra Pastilles.
Det kan jag faktist äta men i små mängder, kanske 5-6 stycken.
För de innehåller bara 110 kalorier per hundra gram och en sån pastill väger typ 1 gram så då blir det alltså 1,1 kalorier/per pastill.
Aja, sen var vi tvugna att äta tidig lunch  för det skulle bli tidigare middag och det blev tomat soppa och en knäckemacka och ett glas mjölk.
Fick ångest direkt och jag sprang upp och grät och jag trodde julafton skulle vara förstörd.
Men det gick över sen när jag fick en uppgift att sätta i nejlikor i en apelsin.
Sen så kom släkten och jag hjälpte till med att laga mat och fixa.
Så var det dags för julbordet och jag åt köttbullar,potatis och sallad. Fick en liten skvätt sås men jag försökte inte tänka på den och bara äta. Köttbullarna var goda men det var jobbigt.
Efter ett tag var det fika och de andra fick muffisar och godis m.m
Jag hade fryst min näringsdryck till glass så jag åt den och en apelsin. Jag behövde inte ta smörgåsen vilket var snällt av mamma. Men jag fick ju ta en frukt, men hellre det!
Vi öppnade julklappar sen och jag fick många småsaker, men jag är skit nöjd över julklapparna. Orkar inte rabbla upp alla för det var rätt så många.

Igår på juldagen åkte vi till min moster och åt julmat. Hasselback potatis eller vad det heter med kalkon.
Potatisen var jobbig eftersom den hade ströbröd över hela potatisen och jag var tvungen att äta upp det, men annars gick det bra.

Nu kommer snart min mamma hem och då ska jag äta en normal stor lunch med ett  glas mjölk!!!!!!!!
Är orolig, har redan ångest över den.. men jag försöka klara det!

Kommentarer
Postat av: Mats

Det kändes som om du var borta länge, men det är klart julafton finns det ju annat att göra. Har läst det du skrev idag och reagerade på en sak som bevisar att du har långt kvar och jag hoppas du kan börja tänka annorlunda.

Extra Pastilles (jag vet inte vad det är :S). Hur förklarar din hjärna för dig att det kan ha någon betydelse hur många sådana du äter. Och varför det överhuvud taget skulle vara lönt att mäta detta "kaloriintag". Jag vill bara kunna förstå hur du tänker.

Jag tänker så här. Din vikt beror på hur mycket du äter i genomsnitt per dag under en längre period. Om du äter mer, vilket du ju ska, kommer din kropp att vänja sig vid det.

Du får ångest och olustkänslor och tror att magen växer för varje extra kalori. Men jag tror inte att varje kalori påverkar inte din vikt i det längre perspektivet.

Jag hoppas du kan komma vidare och inte behöva må dåligt för varje måltid, du måste tänka längre fram än till nästa matintag.

Jag vet, det är inte lätt, men det handlar om att du ska bli frisk = kunna äta utan ångest.

*Hoppas*

2007-12-26 @ 12:33:13
URL: http://matspalats.blogg.se
Postat av: freja

bra att du vågade äta julbord! men du vet att om man fryser näringsdrycken( tror jag) så tappar den jätte mycket näring. så säger dom till mig iallafall. och det var inte bra att du slapp mackan, nån gång måste du äta den.
*kämpa* * kämpa*

2007-12-26 @ 19:24:47
URL: http://frejasliv.blogg.se
Postat av: Cornelia

Till Mats:
Jag vet inte hur det blev men med Extra Pastillen har jag någon störning.Jag kan inte äta för många eftersom det är någonting extra för mig(extra kalorier), som när normala männikskor äter godis så kan jag ta mig en sån pastill.Det har varit så hela hösten, men det beror nog också för att man blir rätt så konstig i magen av dom och därför kan man inte käka upp en hel sån tablett ask.

Nej du har nog rätt egentligen, att man inte går upp i vikt med 1 endaste kalori för mycket eller några stycken. Men konstigt nog har jag sånna konstiga känslor att jag känner det.
Jag måste också fortfarande planera hur mycket mängd jag ska äta osv. men det har faktist minskat lite grann också.

kram

2007-12-26 @ 20:38:24
Postat av: Cornelia

Till Freja:
Ojdå , då kanske det inte är så bra att frysa dom där näringsdryckerna! Men tur nog att jag inte gör det varje dag, men jag får väll minska ner lite på det.

Jag vet att det kanske inte var så bra med mackan, men det var ju julafton och mamma tyckte att jag kunde få en frukt i stället. Jag vet inte varför men det kanske var för det var stressigt just då men sen ångrade hon sig, men då var det ju försent.

kramar

2007-12-26 @ 20:40:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0