Hemma

Vad fort det gick! Nu är jag hemma igen och jag kan säga er att även om de inte var den bästa semestern så längtar jag tillbaka!
Det gör jag för jag är trött på de vanliga rutinerna här hemma och jag syftar mest på maten.
Vädret var fult och blåsigt alla dagar förutom på torsdagen då det var klarblå himmel. Då passade vi på att sola på en strand, men att bada var man inte så sugen på för det var väldigt kallt i vattnet!  Jag tvingade iallafalli mig en gång.
Japp nu erkänner jag. Jag har visat mig i bikini för första gången offentligt på en strand. Jag vet inte om jag skulle klara det om det var mycket folk på stranden, men där vi låg och solade var det väldigt lite folk så det gick bra. Det enda som var jobbigt var att min mage var lite uppsvälld.
De andra dagarna gick vi runt i olika små turist orter (kallas det så?) som tex Grebbestad osv.
Det blev mycket promenader. Mer promenader än vad vi satt ner, så jag blev inte så orolig med att vi skulle bli soffliggare i husvagnen!

Maten under resans gång gick rätt bra men det fanns några tillfällen då jag föll någon tår offentligt.
Det var när vi var i Strömstad. Det var lunchtid och vi var tvugna att äta på resturang.
Jag ville först ha en kycklingsallad men mamma håller alltid på att tjata om att en kycklingsallad räcker inte till lunch, det är endast i nödfall. Men de andra altenativen var typ entrecote med pommes o bearneisesås (stavning?!) och så är det oftast ute på resturang, det finns inte så mycket nyttigt att välja på!
Men jag hittade en rätt som var kyckling med pommes och typ någon sås. Jag fick byta ut pommfrittarna mot en bakad potatis och mamma sa att jag kunde äta så mycket av den som jag orkade. Såsen tog jag också bort.
Men när de sen serverade måltiden låg det en stor smör klump i potatisen!!! Jag fick panik och gråten var i halsen!
En stor fettig smörklump i potatisen, hjälp vad ska jag göra?!
Jag försökte snabbt skrapa ut potatisen som blev drabbad av smöret. Det blev inte så mycket potatis kvar.
Kyckligen var typ marinerad eller kryddad med okända kryddor och brevid salladen (nästan över den) låg en coleslaw sallad (salladsröra) så jag fick peta bort en del av salladen också.
Usch, vad ångest och vad ledsen jag var efter den lunchen! Ändå blev det inte så mycket kalorier jag fick i mig, endast  ca 270 kcal.
Sådan ångest har jag inte haft på länge förutom fläskfilen förra veckan.
Nästa gång måste jag vara mer försiktigt!


Men jag har också varit lite duktig. Jag har ätit en hel banan två dagar irad! Den gav mig inte så mycket ångest men det var väll för jag kompesserade (min stavning suger?!) med att jag behövde inte äta en macka. Det var för att vi inte hade tillgång till någon macka och därför åt jag en banan istället. Visst har jag ätit banan tidigare, men då har jag bara tillåtit mig en halv banan och det har skett när jag gjort smoothie istället för det vanliga melliset. 
Men banan ätningen gick bra eftersom det blev mindre kalorier!

Nej nu hinner jag inte skriva mer om alla händelse med maten. Det var bara lite småsaker som hände och det skulle ta år om jag fortsatte skriva. Skriver imorgon istället.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0