Glad Påsk

Jag börjar med att skriva Glad Påsk för det förtjänar ni alla som läser mina bloggar!

Jag har faktist inte tänkt så mycket på påsk dagen. Jag har till och med glömt bort att man brukar få ett påsk ägg med godis i. Nu bryr jag mig inte om det,  jag har inte ens förvätat mig att få ett. Kanske var det för att godis är totalt förbjudet? Jag som aldrig är sugen på godis eller något sött.
Men påsk ägg fick jag! I allafall hemma hos mamma, men det var inget påskägg. Det var en påse med ett paket i och det är ännu bättre!
Det var en bok som heter Våga flyga och en liten burk honung. Jag blev glad över "påsk ägget" men jag blev lite osäker på honungen. Det kanske bara är 3 tsk i den lilla burken men det står ingen innehållsförteckning!
Mamma sa att det var vanlig ekologisk honung odlad i Närke. Jag får väll lé och ha i den i teet som vanligt utan att visa min oro..
Boken handlar om att ha tillit till sig själv. Den var rätt svår att förstå när jag bläddra igenom den men jag kanske skriver någon mening här ibland som kommer från boken.


Idag ska jag till släkten och äta påskbord. JIPPIEE!!! - eller inte -.-
Jag hatar påskbord och julbord. Det är så äckligt med alla kalori fyllda bomber och sill och usch, ja allt äckligt och slemmigt!
Jag ska äta mormors köttbullar som hon säkert har gräddat extra eftersom jag lider av undervikt ( men som inte syns längre :( ) fast det är ju snällt av min 88 åriga mormor att orka göra kötbullar. Dom är rätt goda i hemlighet.
Sist jag åt kötbullarna så var det i julas på påskbordet. Har faktist en blogg om det. Jag var jätte orolig över de köttbullarna.. det är jag nu med men bara lite grann. Varför är jag inte lika orolig som förra gången?
Det var säkert en fett bomb och äta kötbullarna med grädde. USCH, fett fett fett fett! :(
Åh vilket trevligt inlägg jag skriver på påskdagen men jag ser faktist inte fram emot påsk där alla mumsar i sig kilovis med godis utan dåligt samvete.
Men det är väll bara le och hålla käften och dricka sina näringsdrycker. Jag ska ändå aldrig äta en godisbit eller sötsak!

Okej jag ska ju skriva en positiv sak också:   "påsk ägget"

Ha det bra!

Kommentarer
Postat av: Joanna

svar: okej, jag förstår oxå de där med frukt. jag har oxå apelsin som favorit, kanske inte favorit smak, men jag du vet väl varför antar jag. men päron är det inte så mkt kalorier i heller + att de e mkt fibrer så de får igång matsmältningen lr va de heter.

ifall hon ringer skulle hon fråga om de där me graviditet. men de där me torra händer tror jag beror på näringsbrist. jag vet att huden behöver mkt vatten oxå, alltså inte tvättas utan drickas. man ska ju dricka minst 8 glas vatten om dan lr va de e, och om man dessutom inte äter så blir de väl väldigt lätt uttorkade. så egentligen ska man ju äta ordentligt så man får i sig de ämnen som huden behöver, men oxå dricka mkt som sagt.

hoppas din pappa inte börjar dricka igen! jag har precis fått veta att min kompis har hamnat tillbaka i drogerna o de kriminella jobben, så jag vet att de e lätt att åka tillbax. bara du har bra människor runt dig som kan stötta dig och hjälpa till att hålla din pappa på banan!

hare så bra vännen! skriv gärna igen, tkr om att prata!kramar

2008-03-22 @ 12:40:45
URL: http://lifeasjoanna.blogg.se
Postat av: Joanna

men jag har faktist kommit på en positiv sak med påskmiddag (jag ska oxå på middag hos mormor o morfar). jag kmr inte ihåg när jag firade påsk sist, men jag kom på att det är ju plockmat(precis som du skriver)! då kan man ju plocka det man vill äta. man måste ju inte äta det fetaste på bordet, utan den mat som kroppen faktist mår bra av. min mormor gör oxå goda köttbullar, och du vet jag äter inte sånna där färdigköpta. de är inte goda o vad jag vet så innehåller det inte så fräscha saker. men hemmagjorda köttbullar e ju "nyttiga", de innehåller ju proteiner o e goda! värda att äta =) ta sånn mat som du tkr om och som din kropp mår bra av. du behöver inte äta godis om du inte vill, men mat mår din kropp bra av. du behöver inte trycka i dig tills du mår illa, utan bara en lagom mängd så din kropp får i sig rätt mängd näring och då kan du passa på att njuta av din mormors mat som du tkr om!
ät det DU mår bra av (vad din hjärna mår bra av men glöm inte vad din kropp mår bra av!) och låt de andra äta sitt, tex godis lr vad det nu är.

glad påsk tjejen! hoppas allt går bra!

2008-03-22 @ 12:47:42
URL: http://lifeasjoanna.blogg.se
Postat av: mats

Tack för din kommentar. Bra att du försöker skriva en positiv sak alla gånger. Det kommer att hjälpa dig tror jag!

2008-03-22 @ 13:11:04
URL: http://matspalats.blogg.se
Postat av: Joanna

svar: sen om man tränar o så behöver man ännu mer vätska. sen vitaminer o mineraler behöver huden oxå som sagt. sen vet jag inte riktigt va huden behöver, som tex proteiner o sånt de vet ja inte =S

ja visste inte att dina föräldrar la upp maten. okej, ja vet inte va ni har för nått på ert påskbord, men de e såklart. egentligen så e lixom äpplen förbjudet för mig å så helt plötsligt så handlar de om helt annan mat o då blir de helt andra val.

ja mena att man kan tillåta kroppen att äta, eftersom den trots allt mår BRA av nyttig mat! så nyttig mat kan man unna sig. men ja ska inte säga nått. ja har ätit nyttig mat i 3 dar o ja vill dö helst av allt.

hur har din helg varit?

2008-03-23 @ 19:26:02
URL: http://lifeasjoanna.blogg.se
Postat av: Joanna

svar: min kompis, som har haft äs, hade värsta föreläsningen för mig om anorexi o äta nyttigt. så dagen efter tänkte jag "okej, jag ger mat en chans. jag ska äta 3 fasta måltider utan ångest. jag ska börja äta nyttig mat regelbundet!". jo men visst, dagen efter ville jag dö så otroligt. om man väl kmr in i "svält-rytmen" så känns allt bra. det värsta är att äta, då mår jag sämst. sen kmr när man ska komma in i svältrytmen, för då äter jag ibland o ångrar mig o sådär. å allra bäst är svältrytmen! nån liten liten matbit ibland (bröd lr frukt). det gör en inte hungrig lr sugen lr nått, man känner bara att man går ner i vikt o blir smalare o att mat inte betyder nånting för en o man mår bra! de e så jag vill ha de igen!

2008-03-23 @ 19:30:48
URL: http://lifeasjoanna.blogg.se
Postat av: Alter Ego

de här mathelgerna tär på en.
man ser alla andra frossa i massa god mat och själv sitter man och försöker trycka i sig något.
det är så svårt. jag vill bara sova bort allting.

2008-03-24 @ 19:43:54
URL: http://alteregokontroll.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0